Jochem Klijn – Netwerken.nl

header_jochem_v2
  • Auteur: Karin Frensch
  • Fotografie en vormgeving: Mariël van den Oever
  • Tekst editor: Ineke Swerissen
  • Locatie: Golfclub De Hoge Kleij
  • Met dank aan Jochem Klijn
BETER IN BEELD met
Wardrobe Stories
Wardrobe Stories gaat over WIE draagt WAT wanneer en WAAROM

 

Jochem Klijn (1970) is Netwerk Expert. Hij richtte in 2007 netwerken.nl op. Jochem is getrouwd met Maureen en vader van een dochter en twee zonen.

Jochems motto:

'If you change the way you look at things, the things you look at change'

 

DSC_7287_web

10 jaar netwerken.nl. Dat heb je groots gevierd?
‘Ja, dat klopt. Voor mensen die mij kennen, is het geen geheim dat ik een groot fan ben van Armin van Buuren. Armin vierde dit jaar zijn 20-jarige carrière in de Amsterdam ArenA. Ik had bedacht hoe leuk het zou zijn om samen met een selecte groep klanten zijn soloshow bij te wonen en zo het 10-jarig bestaan van netwerken.nl te vieren. Als je zoiets dan mede dankzij contacten uit je netwerk daadwerkelijk realiseert, voelt dat groots. Het was een fantastische happening.’

Netwerken op #karakter. Welk karakter moet je volgens jou hebben om goed te kunnen netwerken?
‘In mijn optiek draait het bij netwerken om basisprincipes als goed kunnen luisteren en het hebben van een goed inzicht. Uit wetenschappelijk onderzoek is naar voren gekomen dat het hebben van veel geld, een groot huis of andere materiële zaken bij het meten van ons geluksgevoel niet op nummer één staat. Het hebben van sociale contacten of sociale verbindingen kunnen aangaan, dát is wat mensen gelukkig maakt. Mensen willen gehoord en gezien worden. Dus als ze een probleem hebben telt niet primair de oplossing, maar wel het feit dat ze zich gehoord voelen. Het gaat veel meer om erkenning en waardering.

Zelf ga ik voor duurzame relaties. Wanneer ik nieuwe mensen ontmoet, is mijn onderbuikgevoel mijn kompas. Van de tien mensen zijn er dan een stuk of twee met wie ik direct een klik heb of gedeelde interesses. Een stuk of twee vallen over en weer direct af en dan is er nog de groep ‘in between’, waarvan de tijd leert of je wat voor elkaar kunt betekenen.’ 

spiegelmoment_v6

Dressed Today

A favorite outfit this person likes to wear often.

‘Dress for Succes! In mijn training bedoel ik daar met name mee dat het belangrijk is dat je, als er ergens een kledingcode wordt afgegeven, je daar ook aan houdt.

Net na mijn studie ging ik bij Generali werken en later in het bankwezen. Dan zit je al snel met je kledingkeuze binnen wat gebruikelijk is in de sector. Ik vond dat toen prima.

Op een gegeven moment wilde ik presentaties gaan geven. Ik heb toen ook gekeken naar mensen in mijn omgeving die dat al deden. Zelf vond ik een spijkerbroek met een colbertje en een overhemd veel cooler staan dan zo’n pak. Het heeft iets vlots in zich. In het bank- en verzekeringswezen zou het wel eens heel verfrissend kunnen zijn. Ik heb zelf het idee, niet bij allemaal hoor, dat je door in een pak te verschijnen eerder de beeldvorming oproept van: dit wordt een heel lang en saai verhaal, dan dat ze er eens goed voor gaan zitten. In mijn optiek gaat hoe je je kleedt ook over je eigen ontwikkeling.’

DSC_7423_high

‘Niet verkopen, maar gekocht worden’

Iemand uit jouw netwerk deelde zijn volgende ervaring;

‘Jochem heeft een groot natuurlijk besef dat je in een relatie eerst moet geven. Dat kan op ieder gebied, zowel zakelijk als privé. Mensen willen nu eenmaal als ze ergens mee zitten graag geholpen worden. En mensen willen zelf ook helpen. Jochem noemt dat ‘storten op de emotionele bankrekening van je relaties’. Hij doet dat zelf continu vanuit het principe: Wie goed doet, goed ontmoet. Zo heb ik via Jochem een aantal mooie events verkocht en heb ik aan Jochem een contact van mij voorgedragen, wat weer tot een mooie opdracht voor hem heeft geleid. Onze relatie is in evenwicht omdat we elkaar kunnen helpen.’

 

DSC_7429_2

In een van je bedrijfsfilms sta je samen met voormalig premier Balkenende op de foto. In welke hoedanigheid ken je hem?
‘Die foto dateert uit de tijd dat Balkenende minister-president was. In die tijd waren er diverse momenten waarop hij via de media nogal wat kritiek over zich heen kreeg. Het hield mij bezig wat dat met een mens doet. Ik was benieuwd hoe hij daarmee om ging. Van iemand uit mijn netwerk hoorde ik dat Balkenende in dezelfde week als ik en mijn gezin in Elmau zou gaan skiën. Er bestond dus een kans dat ik hem daar tegen zou komen. En dat gebeurde! Ik liep hem zomaar op straat tegen het lijf en heb hem toen spontaan aangesproken. We hebben samen een minuut of twintig staan praten.‘

In het interview 2GetBusiness voor RTL7 antwoord je op de vraag: ’Wat is netwerken voor jou?’

'Everyone communicates, a few connect'

‘Dit is een uitspraak van business goeroe John Maxwell.’

Is hij een rolmodel voor jou?
‘Nee, helemaal niet. Ik heb geen rolmodel. Ik vond het gewoon mooi gezegd. Meer niet.‘

Wat is de betekenis van ‘connect’ zijn met jou als persoon?
‘In mijn specifieke geval betekent dit dat ik met met bepaalde relaties meer heb dan alleen een afnemers-/leveranciersrelatie. Wat ik kan onderschrijven is dat je met het bouwen aan relaties op lange termijn dingen voor elkaar kunt krijgen die je anders niet voor elkaar krijgt.’

Klopt het dat je nog steeds constateert dat weinig mensen hun netwerk in kaart brengen. Wat leer jij ze?

Klopt! Wanneer ik bij een training of event vraag wie zijn netwerk in kaart heeft gebracht, dan gaan er weinig of geen vingers omhoog. Ik ben er al lang niet meer door geschokt.

Ik leer ze om hun netwerk te groeperen middels het principe van het Dartbord. Daarin werk je met vijf relatieringen A t/m E. Aan iedere ring hang je een bepaalde status en mate van contactfrequentie.

Je zult eerst een nulmeting moeten doen om inzicht te krijgen in wie zich in welke ring bevindt. Warme contacten bevinden zich in de A-ring – ofwel in ‘de roos’. Deze mensen zie of spreek je op regelmatige basis. Wanneer er nog geen relatie is, staat het contact in het E-vak. Je onderzoekt dan wie uit jouw netwerk jou kan helpen om met hen in contact te komen. Met behulp van deze methode kun je veel beter bepalen wat nodig is om een relatie te onderhouden of te intensiveren. Een gestructureerd netwerk levert rendement op voor de toekomst en geeft een beeld van de kwaliteit van je netwerk.

Is het in kaart brengen van je netwerk hetzelfde als een CRM systeem?

‘Nee. In een CRM systeem leg je vast wat je weet van je relatie of potentiële klant. Zodat je bij een volgend gesprek bijvoorbeeld kan informeren hoe het met het kind gaat dat in het ziekenhuis heeft gelegen. Ook al luister je nog met zoveel aandacht, je kunt nu eenmaal niet alles onthouden. Wanneer je je netwerk in kaart hebt gebracht, kun je gemakkelijker een plan van aanpak opstellen.’

DSC_7305_web

 

Zijn er ‘special ones’ in jouw leven en waarom?

‘Uiteraard mijn gezin, maar dat is zo’n open deur. Dat Armin voor mij heel speciaal is, heb ik je al verteld. Een andere ‘special one’ voor mij is Youp van ‘t Hek. Youp is iemand die al mijn hele leven als een rode draad meeloopt. Het is voor mij begonnen met zijn oudejaarsconference in 1989. Ik vind dat hij echt, echt ongelooflijk grappig is. Hij haalt die dingen uit het leven naar boven waar mensen zich aan ergeren en wat hen bezighoudt. Hij weet de vinger op de zere plek te leggen. Ik was in mijn jongere jaren een echte idol. Inmiddels heb ik hem al een paar keer ontmoet. Weer mede dankzij mijn netwerk.

Youp heeft me wakker geschud met zijn uitspraken. Dat je het leven zelf moet schrijven. Dat je eigenlijk iedere dag moet leven alsof je net te horen hebt gekregen dat je over twee maanden dood gaat. Dat heeft mij wel aan het denken gezet. Je bent wel druk bezig, maar in hoeverre lééf je ook echt? En in hoeverre doe je ook echt de dingen die je leuk vindt met de mensen die je leuk vindt? Het is soms schokkend als je naast elkaar zet wat je zou willen en hoe het in werkelijkheid is. De combi van heel hard lachen en zijn boodschap, dát is het wat hem voor mij een ‘special one’ maakt.’

Dressed Memories

Clothing has the power to tell something about the past.

‘Al sinds mijn 18e maakt Ajax deel uit van mijn leven. Eerst in de tijd aan de Watergraafsmeer en vanaf 1996 in de Amsterdam ArenA. Naast de rol die Ajax privé in mijn leven speelt, heb ik er ook zakelijk relaties opgebouwd. Dat maakt dat ik mijn jongens weleens mee kan nemen naar een skybox of dat ze tijdens een wedstrijd mee mogen doen als ballenjongen.

‘Zelf vind ik het vrij zinloos om aan iemand te vragen zaken met elkaar te doen als er nog geen connectie is’

Met mensen uit mijn netwerk bouw ik eerst aan een wederzijdse connectie. Ik vind het belangrijk dat die ander weet dat ik niets van die ander hoef. Dat ik het contact gewoon leuk vind. De contacten uit mijn netwerk zijn divers. Van CEO’s uit het Nederlandse bedrijfsleven tot Bekende Nederlanders. En dan kom je soms op het vlak van: Gaat het nu om mij, of wil je wat van me?

Zelf vind ik het vrij zinloos om zaken met elkaar te doen als er nog geen connectie is. Mijn volgorde is eerst aan die relatie bouwen en een echte connectie maken. En op het moment dat dat gelukt is, dan kunnen zakelijke deals inderdaad het gevolg zijn van een leuk contact. Maar het hoeft niet!

Als je over en weer wat voor elkaar kunt betekenen, dan komt dat vanzelf wel. Dus waarom zou je daar dan direct zo bovenop zitten? Wat je bij mij ziet, is dat zakelijke relaties op een gegeven moment ook persoonlijke relaties worden. Je ziet dat terug aan het cadeau dat ik bij mijn 10-jarig jubileum van KPMG kreeg. Van mijn contactpersoon kreeg ik dit ingelijste Ajaxshirt. Dat gaat écht over mij persoonlijk en prijkt nu aan de muur op mijn kantoor.’

DSC_7480

Dressed for the Occasion

A special set of clothes for a certain opportunity.

DSC_7526_high

‘Ik ben in het seizoen gemiddeld één keer per week hier op de golfbaan in Leusden te vinden.
Als je met een bestaande relatie aan het golfen bent of samen een hapje eet, dan kun je elkaar gerust vragen: ‘Kunnen we samen nog wat leuks doen?’ Natuurlijk gebeurt dat!’

Hoe ziet de toekomst van netwerken.nl eruit ?

‘We willen graag een netwerken.nl community bouwen. Door samenwerking met een aantal experts willen we op verschillende disciplines waardevolle content gaan delen. Met ingang van januari volgend jaar kun je daarvoor een abonnementsvorm afsluiten. Ook zijn we bezig met het ontwikkelen van een signaleringssysteem die je eraan herinnert met welk contact uit je netwerk er een follow-upactie gepland staat.’

Komt er nog een nieuw boek naast de boeken die je al hebt geschreven?

‘Op 16 november worden er experttips gedeeld in het Fulcotheater in IJsselstein. Samen met vier andere experts delen we onderwerpen waar je als ondernemer niet omheen kunt, zoals ondernemersdoelen, marketing, offertes, concurrentie en mijn expertise netwerken. Er worden dan vijf nieuwe experttipsboeken gelanceerd. Ik ben druk bezig de laatste hand te leggen aan mijn boek met 50 netwerktips. Dit derde boek kwam er even tussendoor, want ik ben bezig met het schrijven van een spirituele biografie die niets met netwerken te maken heeft.’

Spirituele biografie, vertel?

‘Dat is voor nu een te lang verhaal. Dan zitten we hier nog wel even. Bij netwerken.nl gaat het om vaardigheden die je je eigen kunt maken. De afgelopen vier jaar ben ik zowel zakelijk als privé met heftige zaken geconfronteerd. Daardoor heb ik ontdekt wie ik ben en hoe belangrijk het is dat je eerlijk naar jezelf bent.

Het begon in die periode dat ik een aantal dingen tegenkwam waarvan ik dacht: Hier kan ik wat mee. Neem het gegeven ‘onzekerheid’. Heel veel mensen worstelen op diverse vlakken met onzekerheid. Bijvoorbeeld over hun uiterlijk. Of in relatie tot zichzelf en hun omgeving. Mensen hebben last van angst (aangeleerde negatieve gewoonten systematisch toegepast). Er zijn veel mensen die ergens bang voor zijn. Je bent bang als wat er nu is, niet goed genoeg voor je is.

Ons ego kan ons behoorlijk in de weg zitten. Door het ego ervaren wij onszelf als afgescheiden, als een individu; als ‘IK’. Door het ego komt het voor dat de ene mens zichzelf meer of beter vindt dan de ander. Of zichzelf een valse zelfverzekerdheid aanmeet. Of juist het ego dat alleen maar anderen pleast. Het zijn onze gedachten die ons laten geloven wat we zelf invullen en veronderstellen. Die verhalenmaker in ons hoofd gaat maar door. En zadelt ons op met gedachten die gevoelens oproepen en die wij vervolgens vertalen als de waarheid. Maar we zijn niet ‘IK’;  we zijn energie en allemaal met elkaar verbonden.’

Gratis Spiegelmoment voor jou!

Jezelf onderscheiden van de massa? Dat kan!
Hoe? Door het uitdragen van positieve beelden die bij anderen een positieve associatie oproepen.
WardrobeStories (storytelling) is een fantastisch hulpmiddel om jezelf als 'merk' te profileren zodat je moeiteloos klanten aantrekt die bij jou passen. Het helpt je om met (nog) meer zelfvertrouwen zaken voor elkaar te krijgen en stappen te zetten die je eerder niet voor mogelijk hield. Want als JIJ duidelijk aan de wereld laat zien wie je bent en wat jou drijft help je anderen voor jou te kiezen.

spiegelmoment_v2

Snel en eenvoudig onderzoeken of deze vorm van Personal Branding ook voor jou werkt? Meld je aan voor een uniek spiegelmoment met mij waarin ik tips deel die je morgen al kunt toepassen. Het spiegelmoment is een Skypesessie t.w.v. €75,-.
We plannen hiervoor een afspraak.

Ja, ik ontvang graag een GRATIS spiegelmoment.

* dient ingevuld te worden


 


Privacy Statement