Wardrobe Story Sociale Media Expert – Nancy Koornwinder

dekastvanheader_nancy
BETER IN BEELD met
Wardrobe Stories
Wardrobe Stories gaat over WIE draagt WAT wanneer en WAAROM

De beste versie van ondernemende mensen zichtbaar maken en in beeld brengen is één van mijn passies. Wardrobe Stories gaat over mensen die met hun uitstraling verschil maken én in het leven alles uit de kast halen! 

Nancy Koornwinder (1967) is Multi-Media Expert. In 2012 richt Nancy @10_Social op. Nancy is moeder van een dochter en twee zonen en woont samen met Peter die een dochter heeft. Nancy’s motto:

“Sociale media is een Marathon en géén sprint”

 

Jij bent van ‘Online zichtbaarheid’ ik ben dus extra benieuwd wat kleding voor jou betekent?
“In de meeste gevallen vind ik dat kleding gewoon lekker en comfortabel moet zitten. Ik ben niet zo héél erg modebewust, ik hou niet van shoppen en ik hou zeker niet van kleding die knelt. Aan de andere kant ben ik me er ontzettend bewust van dat ik ook communiceer via mijn kleding. Dus als ik voor een groep ga staan dan denk ik er inderdaad ontzettend goed over na dat ik iets draag dat het makkelijker maakt voor mensen om op mij te focussen. Als ik iets met contrast aantrek, heb ik overigens van jou geleerd, dan helpt dat voor mensen om de aandacht bij mij te houden. Het is dus niet zozeer dat ik dan wil opvallen maar ik wil het mensen makkelijker maken om naar mij te kijken, om de focus te houden.”

PRESENT

“Wat ik goed onthouden heb is een van de eerste dingen die jij tegen mij zei toen we elkaar leerde kennen. Dat was ‘alles wat je aan hebt is gebreid’. Daardoor heb je een uitstraling dat je toegankelijk bent, lief en zacht maar het is niet zo heel erg overtuigend. Ik dacht potverdorie! En ik merkte dat ook, ik moest vaak heel hard werken om de boodschap over te brengen. Dat is niet erg ik werk graag hard maar het is wel handig als het wat simpeler gaat. Ik ben me toen anders gaan kleden. Zakelijker maar nog wel dat het bij mij past. Ik ben op contrast in mijn kleding gaan letten en het werkt. Een simpel voorbeeld als ik zeg; ‘We gaan nu aan het werk’ dan gaan we dat ook. Ze luisteren! Dat is voor mij het bewijs dat het verhaal klopt en werkt. Mijn boodschap komt dus veel overtuigender over.

nancy_5

“Ik vind dat leuk, hoewel ik er in het begin moeite mee had dat het dus zo werkt. Want ik dacht het verhaal is hetzelfde, de mens die het verhaal houdt is hetzelfde maar de verpakking is anders. En nou zit ik in de marketing en ik zou moeten weten dat het zo werkt. Immers in de marketing is ‘de verpakking’ gewoon belangrijk. Wanneer je een slechte website hebt wordt je verhaal ook minder goed geloofd dus waarom zou dat voor kleding niet gelden. Het is de kunst om je eigen ‘toon’ te vinden en dicht bij jezelf te blijven. Zo draag ik nog steeds heel veel gebreid maar nu vaker in combinatie met een lederen jasje.”

“Ik draag nu een zwart jasje en weet dat dit eigenlijk niet mijn kleur is. Jij hebt mij al laten zien dat ik mooier ben met een andere donkere tint dan zwart.”

In 2012 richt Nancy @10_Social op

“Ik deed eerst eigenlijk wat jij doet maar dan op een ander vlak. Ik zat in de ‘kleuren’ met kleurkleur Kleuradvies voor interieur en exterieur. Een logisch gevolg op wat ik heel mijn hele leven al deed. Poppenhuizen maken van WC rollen en bezig met stukjes stof. Kleurpotloden en viltstiften op volgorde leggen. Na veel opgedane praktijkervaring bij onder andere Auping ging ik in 2008 voor mijzelf beginnen. Website, visitekaartjes, mobiele telefoon. Ik was er helemaal klaar voor. Het eerste jaar haalde ik € 750,- omzet. Dat zette geen zoden aan de dijk dus er moest iets gebeuren.”

nancy_8

“Ik ben toen een training gaan volgen bij een ondernemersgoeroe om een betere ondernemer te worden en die zei ‘jij moet gaan twitteren’. Ik vond dat het stomste idee allertijden want dat is met computers en on-line en daar heb ik niks mee. Mijn dochter van 12 zat toen op twitter en ik vond echt alles even stom. Ik wil gewoon met ‘kleuren’ bezig en vroeg of ik niet gewoon een goed advies kon krijgen want ik was van mening dit gaat hem toch niet worden.”

“Kreeg ik terug, ‘dit is het beste advies dat ik je kan geven’. Ik sprak met mijn coach af ik geef het een week en dan kom ik bij je terug en dan geef je me wel een goed advies. Dat vond hij goed. Ik had een account aangemaakt en me er verder niet in verdiept want ik dacht ik geef het toch alleen maar één week. Had ik na twee dagen beet op een vraag die ik getwitterd had. En dan ook nog zonder hashtags want dat vond ik rommelig staan. Ik had zoiets als dit kan gebeuren in twee dagen dan moet ik die klanten ook wel kunnen vinden maar dan moet ik me erin verdiepen hoe het werkt. Vervolgens duurde het niet lang of ik was ineens landelijk dekkend, wat helemaal niet handig was want ik moest ineens het hele land doorrijden om overal kleuradvies te geven. De keerzijde van de medaille was dat ik vaak van huis was voor opdrachten aan de andere kant van het land. Als ik dan naar huis belde dat het wat later werd hoorde ik de PlayStation al opstarten en de zak chips kraken en kreeg te horen; geeft niks hoor mam.’

“Mensen in mijn omgeving waren reuze benieuwd hoe ik dat allemaal deed en bleven mij maar vragen kan jij mij niet uitleggen hoe je dat gedaan hebt? Dat zat ik dan weer avond aan avond voor niets te doen. Ik had toen nog steeds niet bedacht dat dit mijn vak zou worden. Ik heb een keer een training georganiseerd waar alle ondernemers uit mijn netwerk mochten komen. Ik zou op die avond al mijn kennis delen. Hoewel dat toen op dat moment misschien nog wel niet zo gek veel was, was het voldoende om er succes uit te behalen. Ze hoefden mij niet te betalen want het was mijn vak niet. Maar ik vond wel dat het een ‘waarde-transactie’ was dus had ik iemand van een goed doel uitgenodigd waar ze ‘flappen’ aan mochten geven.””

“Zij ging die avond met een tas vol geld naar huis en ik had een avond lang mijn best gedaan on iedereen al mijn kennis te geven en vanaf die dag ging de telefoon. In het begin zei ik nog nee joh dat is helemaal mijn vak niet. Na een dag of vier dacht ik, ik ben toch helemaal gek. Als ik nou eens gewoon ja ga zeggen tegen die dingen die zo makkelijk naar mij toekomen in plaats van dat ik ze wegduw. Eens kijken wat me dat gaat brengen. En toen ging het héél snel. En ik werk nog steeds zo. Daar waar de vraag ligt probeer ik mee te bewegen. Zo groei ik steeds een kant op die ikzelf niet verwacht.”

“Alleen als je zichtbaar bent kun je gevonden worden”

nancy_6

“Vaak hoor ik bezwaren van mensen die zeggen aan social media ga ik helemaal niet beginnen. Mensen hebben daarover vaak de overtuiging, dat kost allemaal teveel tijd en daar ben je te lang mee bezig.Mijn visie is om effect te realiseren hoef je er helemaal niet lang mee bezig te zijn als je maar het juiste doet. En daar komt bij. Er zijn veel redenen en aanleidingen waarom iemand gaat ondernemen en dat  is natuurlijk nooit omdat hij zo graag iets met sociale media wilde doen. Ikzelf word eigenlijk ook niet gelukkig van achter de computer zitten ‘prutsen’.”

Waar word ik gelukkig van? Als mij gevraagd wordt een presentatie, voorlichting of advies te komen geven. Mijn voldoening zit er dan niet zozeer in dat ze met sociale media aan de gang gaan. Ik word er héél gelukkig van wanneer ondernemers zichzelf zichtbaar maken. Want alleen als je zichtbaar bent kun je gevonden worden. En dan kom je tot de kern, daar gaat het om! Je moet de kortste klappen maken om die zichtbaarheid optimaal te maken. Ik vind dat posten, delen en reageren moet passen binnen die 10 minuten per dag.”

“Mensen roepen dan altijd, dat kan toch nooit. Als voorbeeld ik ben zelf maximaal drie minuten per dag met het plaatsen van een post  bezig. Content voor een blog schrijven kan uiteraard niet in 10 minuten. Als je pech hebt is dat in het begin misschien wel een dag werk. Uiteraard tel ik het creëren en produceren niet mee. Het voorwerk, nadenken over de doelgroep en de boodschap, dat kost vaak het meeste tijd. Het produceren van teksten is een andere discipline. Als je eenmaal een post goed geschreven hebt, heb je er meer dan één keer gemakt van.”

“Ik houd voor een grote groep klanten de sociale media bij. Afhankelijk van hun doelstellingen en wensen, besteed ik per opdrachtgever, gemiddeld een dagdeel per maand. Mijn ervaring is dat bedrijven vaak teveel doen op het gebied van sociale media maar niet het goede. Ik word op dit moment veel gevraagd om zorginstellingen te adviseren. Ook in deze branche liggen hulpvragen omtrent zichtbaarheid. De directeur van een zorginstelling wil dan graag dat de medewerkers Online gaan. Maar dat doen ze natuurlijk niet want dat vinden ze veel te veel egotripperij. Wanneer ik met medewerkers in gesprek ga moet ik eerst door de weerstand en belemmeringen heen. Ze hebben in de zorg vaak ook de overtuiging dat het not-done is om iets over bewoners te delen. Ze vinden hun cliënten daar te kwetsbaar voor. Ik draai het om en laat ze zien wat het voor bewoners kan betekenen om het juist wel te doen.”

“Ik raad bedrijven ook altijd af om de medewerkers individueel actief te maken op sociale media. Dat moet je helemaal niet willen. Je moet medewerkers enthousiasmeren om te komen met verhalen die ertoe doen en een persoon in de organisatie getraind wordt om dat op de goede manier te delen. Iemand die ‘aan de knoppen zit’ zit meestal niet met de handen aan het bed. Die persoon komt dus nooit zelf bij de waardevolle verhalen. De kunst is om een makkelijke structuur te bedenken waardoor mensen met de verhalen bij de juiste persoon komen.”

“Ik heb een geweldig voorbeeld van een bedrijf dat wooninitiatieven realiseert voor mensen met allerlei beperkingen. Hier komt het succes van het ‘horen zeggen’ en ‘horen zeggen’ is dus zoiets als Facebook. Wanneer je je zichtbaar maakt op Facebook dan kunnen mensen die jou nodig hebben je veel eerder vinden. Of je nu in de zorg zit of niet. Wanneer je een mooi product hebt, is het jouw verantwoordelijkheid om dat zichtbaar te maken. Het bedrijf van de wooninitiatieven heeft nu, na ruim een jaar actief te zijn op Facebook de capaciteit om aanvragen te verwerken sterk vergroot.”

“Sociale media werkt eigenlijk nooit meteen. Er gaat tijd overheen voordat je kunt spreken van een succes. Sociale media is een marathon en géén sprint. In het begin gaf Nancy voornamelijk workshops aan ondernemers over twitter, nu over Facebook en LinkedIn. Tegenwoordig komt de vraag ook uit grote bedrijven, adviseert ze voornamelijk – In Company – en gaan de vragen over de content; wat zetten we er op.

PAST

nancy_13

“Deze broek droeg ik toen in oktober 2015 een ‘date afspraak’ had. We hadden afgesproken in de Joppenkerk. De Jopenkerk Haarlem is een brouwerij, grand café en restaurant in de voormalige Jacobskerk. Ik dacht dat ik had afgesproken met iemand die dichterbij woonde. Bleek dat hij een uur moest rijden. In eerste instantie verliep onze afspraak niet echt soepel. Achteraf bleek dat hij mij, vanwege de akoestiek, niet goed kon verstaan. Maar dat wist ik niet. Ik ga namelijk nooit naar de kroeg. Ik ben altijd aan het werk en had tot die date nog niet echt een kroeg in Haarlem van dichtbij gezien. We besloten te verkassen naar een andere kroeg. Met mijn hand in zijn jaszak zijn we daar naartoe gelopen. En hij is nooit meer weggegaan.”

nancy_10

“Zelf vind ik het een geweldig recalcitrant broekje. Als ik deze broek aan trek dan zegt mijn vriend, dat gaan we dus niet doen. Daar kan ik niet naar kijken. Heb ik de pech dat ik vier van deze broeken in mijn kast heb hangen. En dan lekker combineren met mijn rode laarzen. Die lopen helemaal super, als je geen last hebt van een voetblessure.”

DRESSED FOR THE OCCASSION

“Deze jurk draag ik wanneer ik aan het werk ben als gastspreekster voor groepen ondernemers, winkeliersverenigingen, klantendagen, brancheverenigingen.”
Het is een jurk die heerlijk zit en waarin ik me vrij kan bewegen. Als ik deze jurk draag en ’s ochtends in de spiegel kijk voel ik me ook vrij. Ik hou niet van strijken en kies altijd strijkvrije stoffen. De kleur van de jurk is een van mijn lievelingskleuren blauw. Ik draag bijna altijd blauw. Lekker makkelijk dan past alles bij elkaar. Bij deze jurk hoort eigenlijk een ceintuur maar dan voel ik me net een stewardess. Ik kies sneller voor een sjaal. En deze sjaal is het enige item uit mijn garderobe waar een strijkbout aan te pas komt. Ik heb dus vanochtend speciaal voor dit interview staan strijken.”

“De hanger die ik draag is uit de collectie van Goudsmid-Juwelier Arnold van Dodewaard. Ik draag regelmatig items uit zijn collectie en krijg daar dan ook vaak heel veel complimenten over.”

nancy_9

“Het jasje heb ik gekregen van mijn moeder toen ik bestuursvoorzitter werd van de BNI in Haarlem. Ze was van mening dat bij de functie van voorzitter een jasje hoorde. Haarlem had één BNI en inmiddels heb ik er vier opgestart en ben zelf lid van chapter Haarlem op Dreef.”

“Als ik hakken draag dan ben ik ‘wakkerder’ ofwel alerter. Een presentatie geven op platte schoenen dat gaat voor mijn gevoel niet. Dan ben ik er maar half. Ik heb eigenlijk veel last van mijn voeten als gevolg van een eerdere voetblessure. Wanneer ik een training, workshop of lezing geeft dan trek ik deze hakken aan en ben ik er helemaal klaar voor. Ik heb ze al een hele tijd en eigenlijk zijn ze twee maten te groot. Ze waren het laatste paar in de winkel en konden niet meer bijbesteld worden in mijn maat. Ik wilde ze zo graag hebben. Ik vond ze heel bijzonder door het rode lipje aan de achtkant en het embleem aan de zijkant. Het maakt dat er ze net niet uitzien als een gewone donkerblauwe suède laars. Ik heb ze toen toch gekocht en draag er dus altijd skisokken in.”

Schrijf je hier in:

*verplicht veld





Privacy Statement